lördag 21 juni 2008

Vad behövs i en äkta foliehatts bokhylla?

Jag har precis kollat på "Wag the dog" för tredje gången. Första gången jag såg den tyckte jag att det var en rolig film och reflekterade inte speciellt mycket över undermeningen. Andra gången tyckte jag mig känna igen en del händelser men kunde inte precisera exakt vad. Nu med de senaste händelserna i ryggen känns filmen oerhört aktuell(minns ni "tsunamibanden" som plötsligt dök upp när media började kontrollera de nya ministrarnas TV-licenser?).
Om man skall vara lite paranoid så borde det, om vi fortsätter att trycka på, dyka upp någon form av sensation avsedd att avleda vår uppmärksamhet från det politiska spelet. Min gissning är att det kommer handla om Rysskräck. Något om att hela fokuset inom den Ryska militären går ut på en total annektering av hela Skandinavien och då främst Sverige. Hela storyn kommer vara uppbackad av "läckta" dokument som bekräftar långt framskridna planer för en invasion över östersjön, föregången av ekonomiskt sabotage och desinformation. FRA kommer skicka fram en representant som i förtäckta ordalag påskiner att man tack vare signalspaning har haft inidkationer på att något är i görningen men att hela kampanjen blev avblåst eftersom allt blivit avslöjat i förtid.

-Statsministern kan uttala sig om att "det är just denna typ av hot vi måste känna till"
-Försvarministern kan inflika att det kanske är läge att rusta upp kustartilleriet igen.
-Inrikesministern kan uttala sig om att krisberedskapsmyndigheten kommer se över skyddet
för digitala hot mot vår ekonomi.

Ryssland kommer naturligtvis slå ifrån sig "denna befängda anklagelse" och påpeka att ett stabilt skandinavien är en förutsättning för deras egen ekonomiska utveckling. Men vi vet ju alla att det är samma gäng som inte ens erkände sig skyldiga till kränkningarna i den Svenska skärgården, trots alla graverande bevis som lade fram av Carl Bildt.
"En till visshet gränsande, sannolik ubåt" Minns ni?

Fast allt det här är ju bara mummel under foliehatten.......

Jag vill ändå börja med att tipsa om filmen "Wag the dog" för den som vill skaffa sig ett foliehattsbokhylla. Du bör även skaffa dig ett exemplar av boken om Håkan Lans (ISBN 10:9164202089) Var du inte paranoid över skumma Amerikanska organisationers påverkan på andra länder, såväl som på det egna rättsväsendet, så blir du garanterat övertygad när du har läst denna !

Hur är det därute, har ni flera tips? Fiktion eller verklighet spelar ingen roll, bara det spär på vår misstro och får fler att fodra kepsen med Skultunas stoltaste produkt!

Lägg ditt tips i en kommentar så sammanställer jag en inköpslista.

"Som paranoid blir man i alla fall sällan besviken"

2 kommentarer:

  1. Security Engineering av Ross Anderson: (första upplagan går att ladda ner gratis.) Den är både rolig och riktigt, riktigt bra.

    http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/book.html

    SvaraRadera
  2. Security Engineering av Ross Anderson: (första upplagan går att ladda ner gratis.) Den är både rolig och riktigt, riktigt bra.

    http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/book.html

    SvaraRadera

Jag försöker vara saklig i mina texter även om jag kan glida iväg lite ibland. Försök göra samma sak i dina kommentarer.