tisdag 25 november 2008

Jan Guillou är för fildelning!!

När Jag läste Jan Guillou´s krönika blev Jag blev helt paff!
Kan det stämma att denna person, som så ofta ställt sig på de svagas sida och med knivskarpa argument slaktat även de mest härdade motståndare, nu lägger fram en text som är så full av felaktiga antaganden, lögner och faktafel?
Denna uttalade kommunist som avslöjade den största åsiktsregistreringen av privatpersoner i hela Sveriges historia, vill att det skall bli lagligt att upprepa skymfen?
Jag läste den om och om igen. Sedan gav jag mig ut på mina favoritbloggar för att se om fler reagerat som jag. Nu har jag läst ett tiotal sakliga och sansade inlägg som på samma sätt som jag känner en besvikelse över att den person som gång efter annan har förtjänat respekt och applåder, nu sänker sig till en nivå reserverad för mindre vetande politiker. Jan Guillou har, mig veterligen, aldrig yttrat sig i en fråga utan att först läsa in sig ordentligt i ämnet och därefter uttalat sin egen uppfattning.
Enda gången jag har rynkat på näsan över ett uttalande från honom, var för ett tag sedan, då han erkände att han bara läste tre dagstidningar och aldrig några bloggar.

Sedan slås jag av en tanke. Det kanske finns en parallell till Ludmilla Engquist?
Det fanns konspirationsteorier som hävdade att hon var så pressad av sin man att hon käkade dopingmedel enbart i syfte att åka fast. På så sätt kunde hon se till att bli portad från vidare tävlan och dra sig tillbaka. Visserligen i skam men med många goda minnen och utan att behöva ta konflikten med någon som ville att hon skulle fortsätta. Hon gjorde sig själv omöjlig.

Om nu Guillou pressas av sina läsare att skriva ytterligare böcker i ämnen som han själv ser som uttjatade och dessutom samtidigt, av sin branch, uppmuntras att yttra sig i fildelningsdebatten trots att han inte tycker den är relevant, kanske han såg sin chans till att avliva myten om sig själv.

Genom att skriva något som är så totalt obegåvat vänder han sin egen publik emot sig och på köpet även mot sin egen kår. Över en natt är han en paria som inte ens den mest desperata förläggare skulle lägga sina sista slantar på.
Han kan lugnt dra sig tillbaka i sin stuga för att ägna sig åt älgjakt och mustiga grytor i skenet av fotogenlampor och en sprakande brasa. Fast först får han nog förklara sitt lilla trix för den gode vännen Leif G.W. Person som nog är lika upprörd som så många andra över hans grova snedsteg i det juridiska klaveret.

På detta sätt har han ju lyckats få både textutgivare och alla motståndare mot IPRED nöjda och glada. Företrädarna för författarbranschen är antagligen inte tillräckligt insatta för att förstå vad han gjort och IPRED-motståndarna fick ytterligare bränsle till debatten.

Det finns ett annat alternativ som också skulle kunna rädda herr Guillou´s heder men som skulle vara något mer patetiskt. Det är om han har skaffat sig en spökskrivare som publicerar texter i hans namn. Det är ganska vanligt att författare som inte längre klarar att ge ut böcker i tillräckligt hög takt för att hålla intresset uppe för sitt namn, låter någon annan skriva i deras ställe. Det brukar gå bra ett litet tag men till slut har tillräckligt många genomskådat bluffen och försäljningen minskar tills det inte längre är lönt att ge ut böckerna ens i pocket.

Om det är så det ligger till så har denne spökskrivare nog rasslat klart med kedjorna och kan börja gå mot ljuset. Uppdraget är avslutat.

Hade det varit Liza Marklund som signerat artikeln hade jag inte ens brytt mig om att kommentera det hela men nu känns det mer som............otroligt. Texten bär Jan Guillou´s underskrift men ingenting av hans språk eller brutala klarsyn. Jag tor att han försöker säga att han stödjer oss, fast han gör det i kod för att inte stöta sig med sina mindre upplysta kollegor.
Hela idén med fildelning borde egentligen passa hans vurm för det fria ordet och kultur fri från bojor. Bloggarnas intensiva debatt speglar dessutom ganska väl den grävande journalistik som han själv ägnat så mycket tid och energi åt. Den gången blev belöningen enbart respekt, ära och ett fängelsestraff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag försöker vara saklig i mina texter även om jag kan glida iväg lite ibland. Försök göra samma sak i dina kommentarer.